Tips om te starten met fietsen

09.05.2020FIETSEN

In een vorige blog vertelde ik hoe ik bij de fiets terecht gekomen ben. Nu ja, ik weet het eigenlijk zelf niet goed. Maar dat neemt niet weg dat ook ik dus ooit heb moeten starten met fietsen en dat was onder het motto ‘al doende leert men.’ Uiteraard waren er wel mensen die mij tips geven. Uit mijn club waar ik bij aangesloten was maar dat was niet zoveel., van mijn familie uit was er ook niet veel ervaring. Dus dan ben ik maar zelf opzoek gegeven.

Tip 1. Om te fietsen heb je natuurlijk een fiets nodig. (Logisch)

Het is belangrijk dat je dit niet 'holder de bolder' doet. Een fiets moet goed zijn, maar vooral ook goed voelen. Dit is belangrijk om het vol te houden. Zorg dat je fiets op jouw lichaam is afgestemd. Een comfortabel gevoel op de fiets, zal je beter doen fietsen.

Een goed zadel om te beginnen is belangrijk, maar ook je positie op de fiets zelf. Zo voorkom je vaak ‘zitvlakpijntjes’, dit wil je zeker niet hebben.

 

Tip 2. Fietskledij

Over zitvlakpijntjes gesproken, ook de keuze in kledij speelt hier een grote rol. Doorheen mijn carrière heb ik de luxe gehad om samen te werken met verschillende kledijmerken.

De keuze van ‘bibshorts’ (koersbroek met ‘zeemvel’) is heel belangrijk. Iedere mens verschilt dus wat voor mij een goede keuze is, is dat niet voor een andere persoon.

De uren in de broek tellen, dus je kan maar beter zorgen dat je een goeie hebt.

Besteed hier dus ook de nodige aandacht aan.

Wielerkledij is er tegenwoordig in overvloed, alle soorten designs, in alle geuren en kleuren.

Kies dus ook wel iets die je zelf mooi vindt en gewoon met plezier wilt aandoen.

Ga voor kwaliteit, want niet alleen in de zomer maar ook in de winter kan het fietsen ook ‘o zo mooi’ zijn, en dan wil je toch niet al te koud hebben veronderstel ik.

Een helm is een hele belangrijke want op sommige momenten kan het letterlijk je leven redden. Dus aanschaffen die handel.

Tip 3. Maak leuke fietsroutes

Het leuke aan fietsen is dat je kan rijden waar je wilt. Dus waarom zou je elke dag dezelfde route fietsen. Maak leuke, uitdagende routes. Ontdek nieuwe wegen. Er zijn tal van gpsen op de markt waarmee je kan navigeren. Maak hier dan ook gebruik van. Ontdek de streek.

Wat je ook altijd eens kan doen, is op verplaatsing gaan fietsen. De auto instappen en fietsje mee. Ardennen is zeker een aanrader. Afzien en genieten.

Tip 4. Zoek een fietsbuddy

Als topsporters trainen we vaak alleen. En daar is zeker ook niets mis mee. Verzonken geraken in je eigen gedachten, muziekje mee, podcast op. Allemaal goed en wel. Maar af en toe wat gezelschap is zeker ook heel aangenaam. Zoek daarom een Fietsmaatje. Moet niet voor elke dag natuurlijk maar voor een lange duurtraining of een koffieritje is dit zeker leuk. In groep of met gezelschap vliegen de uren namelijk ook voorbij.

Tip 5. Hou het veilig

Trainen doe je natuurlijk vaak op de openbare weg. Houd je dan ook aan alle regels en ga niet de waaghals gaan uithangen. Dat is zeker nergens voor nodig.

Neem altijd wat reservemateriaal mee. Binnenbandjes, pomp. Maar ook altijd handig zijn lichtjes. Zo ben je altijd zichtbaar.

Tip 6. ETEN EN DRINK

 

Misschien wel de belangrijkste tip. Neem altijd eten en drinken mee. Zelfs al is de rit niet zo lang. Als je een ‘klopje’ krijgt dan zal deze plots wel heel lang duren. Je hebt niet voor niets zakjes achteraan je shirtje hé.

Tot slot: misschien om de twijfelaars te overtuigen

 

Enkele gezondheidsvoordelen van elke dag fietsen:

 

  • Goed voor de mentale gezondheid.
  • Het heeft je een goed gevoel, vrijheid.
  • Zorgt voor een positief gevoel. Beetje zoals de ‘after run feeling’.
  • Goed voor je lichaam uiteraard.
  • Helpt om je stresslevel te doen dalen
  • Verhoogt je vetverbranding en spieropbouw
  • Verhoogt je weerstand, bouwen aan een sterker immuunsysteem

 

Ik kan eigenlijk blijven doorgaan. Maar natuurlijk ben ik dan ook op en top fan van fietsen.

Veel fietsplezier

Valerie Demey