Welke software/programma gebruiken om fietsgegevens bij te houden

20.04.2020TECHNOLOGIE

In deze blog bespreek ik even de software en programma’s die ik doorheen mijn carrière gebruikt heb voor het bij houden van gegevens en die ook te delen met mijn trainer.

Toen ik begon met koersen had ik nog niet de Garmins, pioniers, sigma’s of andere sportcomputers die nu heel gemakkelijk al je trainingen of zelfs al je bewegingen die je maakt op 1 dag bijhouden.

Het enige wat ik had was een basic fietscomputertje, eentje zonder softwareprogramma. Lekker old-school en een laptop. (Ik spreek nu even over 13 jaar geleden he).

Ik hoor je al vragen: ‘Hoe kwamen die gegevens dan bij je trainer terecht? Of hoe controleerde je trainer je trainingen dan?’

Wel heel simpel. Ik stuurde dagelijks een mailtje met daarin:
Duur van de training
Afstand van de training
Gemiddelde en max hartslag
Gemiddelde snelheid
Gevoel

En voor de rest was het aan mij om eerlijk te zijn hierover. Had ik een uur dan had ik een uur. Had ik 2 uur dan gaf ik 2 uur door. EERLIJKHEID DUURT HET LANGST zeggen ze altijd.

Mijn schema zelf kreeg ik wekelijks via een Excel bestandje doorgestuurd via mail. Nu krijg ik die nog steeds zo, maar ietsje moderner via googledrive. Waar ik makkelijk alles kan invullen en niet telkens hoef door te sturen. Dit vind ik best wel een ‘chille’ manier van werken. Hoe zeggen ze dat altijd? IETS DAT GOED WERKT MOET JE ZO SNEL NOG NIET VERANDEREN Hé!

SRM

Na een bepaalde periode, als het ook allemaal wat serieuzer werd, ben ik via mijn trainer op een SRM- meter terecht gekomen. Zo kon ik dus ook beter op wattages gaan trainen. Bij die SRM- meter kwam dus ook een software en dat was meteen ook de eerste software die ik gebruikte.
Ik moet eerlijk zijn, dit is al enige tijd geleden. Ik weet alleen dat het vrij gemakkelijk was om er mee te werken, en dat je ook hele goede analyses van je trainingen kreeg. Plus SRM stond ook wel gekend voor de correctheid van het meten van wattage.

Garmin Connect en Training Peaks

Er zijn in mijn wielerloopbaan tot nu toe 2 programma’s die ik het meest gebruikt heb en dat is Garmin Connect en training Peaks. Uiteraard heb ik nog andere programma’s die op mijn pad terecht gekomen zijn, die vermeld ik een beetje verder.

Garmin Connect

De SRM die ik had was 2de hands aangekocht. Als die zijn beste jaren had gehad, ben ik overgeschakeld op Garmin en het bijhorende programma Garmin Connect. Ik denk dat ik dit programma het langst heb gebruikt. Tot mijn eerste jaar bij CCC-LIV.
Een heel gemakkelijk programma, en je kan er ongelofelijk veel mee. Er bestaat ook een app. (tegenwoordig bestaat uiteraard van alles een app). Computertje via Bluetooth connecteren en hup, alle gegevens staan op de app. Maar als je bv. Een Garmin horloge hebt, kun je deze ook connecteren. Dan komen in de app ook alle gegevens terecht van je dag.
Fietsactiviteit
Wandelactiviteit
Zwemmen
Lopen

Maar ook slaap
Beweging over de dag heen

Ook kan je er je voedingspatroon in kwijt (kcal in, kcal uit). Er is een agenda beschikbaar. Je kan je doelen instellen en zien welke je behaald hebt. Badges kun je winnen. En nog vele meer…
Ik heb het heel lang gebruikt, ondertussen zijn er alweer een heleboel functies bijgekomen. Te veel om op te noemen.  

Voor diegene die van statistieken houden, ook die zijn allemaal terug te vinden op het programma.  

Training Peaks

     

Deze gebruik ik sinds ik bij CCC-LIV rijdt en zo volgen ook zij mijn training gegevens op de voet. Een topper vind ik zelf. Je kan er je trainingen makkelijk inplannen, per verschillende soort sport. Je hebt van alles een goed overzicht. Afgewerkte trainingen krijgen een mooi kleurtje. Geel, Groen, Rood, Oranje. Afhankelijk van hoe correct je de training hebt afgewerkt.
Je kan alles mooi in zonesindelen, die je ook kan terugvinden bij je persoonlijke gegevens. Op voorwaarde dat je die dan ook correct invoert, of je trainer dit doet.  Evenementen zijn makkelijk toe te voegen.

Het leuke aan Training Peaks is dat je een curve terugvindt over je vorm van het moment. Uiteraard zijn dit maar cijfers maar het is wel leuk om te zien en best wel interessant. In diezelfde curve is ook te zien hoe fit je dus bent of hoe moe je bent. Dit wordt allemaal bepaald door de ingegeven trainingen.

Nog een leuk iets aan training Peaks zijn de ‘Peaks’ bv. Je beste 1’ waarde, of 20’ waarde, …  Die staan allemaal in tabelletjes en grafiekjes.
Het is vooral een motivatieom het bv. Bij een test nog net iets dieper te gaan om je waarde van vorige keer te verbreken.

De fietscomputer die in nu gebruik, is een pionier. (En quarq wattagemeter voor de liefhebbers).

Zo kom ik eigenlijk bij een volgend programma nl. Cyclosphere.

Cyclosphere

Mijn ervaringen met Cyclosphere zijn heel klein. Eigenlijk gebruik ik dit programma louter om mijn gegevens van mijn fietscomputer (pionier) op mijn training Peaks te zetten.

Neostrack en Giant fietscomputer

Hier is het een beetje hetzelfde verhaal als bij Cyclosphere. Voor pionier reed ik een tijdje met een Giant fietscomputer. Daar was dan het programma Neostrack aan gekoppeld. Dit werd ook enkel gebruikt om zo mijn gegevens op mijn training Peaks te krijgen.
Wat je wel kon met deze app, maar ik heb het zelf nooit gedaan, is fietsroutes plannen.
Maar ik veronderstel hier dat je dan wel in het bezit moet zijn van een Giant fietscomputer, als je deze route dan ook wilt navigeren.


Enkele interessante programma’s die losstaan van fietscomputers

Strava en Zwift

Laten we hiermee beginnen. Volgens mij de gekendste 2 in de wielerwereld.

Strava

Strava is meer een socialmedia voor vooral fietsactiviteiten. Al kun je er ook je loop, wandel, zwem activiteiten kwijt. Al je routes die je fietst kun hierin uploaden, maar uiteraard ook je gegevens.

Snelheid
Afstand
Hartslag
Wattage

Maar het is uiteraard meer een online platvorm en niet zozeer privé. Tenzij je uiteraard je privémodus inschakelt.

Zwift

.    

Zwift is dan weer meer een online ‘game’ platform. Waar je virtueel binnen kan fietsen. Handig met de huidige situatie (covind-19) en als je samen met andere wil fietsen. Ook leuk is dat je wedstrijdjes en workout kunt doen. Ik ben het nu beginnen gebruiken met de hele situatie. In een volgende blog gaan we wat dieper in het het hele zwift gebeuren.

Tacx

Dan heb je ook nog de taxc software. Ook een hele leuke. Je kan zelf een workout hierin maken, je smarttrainer gaat past dan je wattages en dergelijk aan.
Je kan ook al je trainingen bijhouden. Virtuele ritten kun je doen, tests, gps routes, …
Ook kan je samen rijden met bv. Sabrina Stultiens of Bob Jungels.
Tal van mogeljkheden met deze software.

Coach box

Nog een laatste programma waar ik het met jullie over wil hebben die ik gebruik is coach box.
Dit is meer een programma zoals training Peaks. Dit gebruik ik voor mezelf. Maar het is ook een perfect programma voor de begeleiding van coach en atleet. Heel gemakkelijke te bewerken. Je kan er je trainingen in kwijt, maar ook bestandjes, afgewerkte trainingen, je kalender.
m.a.w. eenvoudig, niet te veel tierlantijntjes.

Polar Flow

Dit is een programma die ikzelf niet gebruik maar Elke wel. Het is best vergelijkbaar met Garmin Connect qua functies. Een uitgebreide agenda waar je kan op terugvallen, waar al je activiteiten worden geplaatst. Best te gebruiken met een polar :D Als je een polar horloge hebt, wordt ook je slaap geregistreerd net zoals bij Garmin trouwens.


Tot slot

Eigenlijk hebben alle software en programma’s ongeveer dezelfde. Mijn voorkeur gaat uit naar training Peaks, Elke haar voorkeur naar Polar flow. Het hangt er dus vanaf wat jij voor jezelf gemakkelijk vindt. Dat ondervind je alleen door te testen en te gebruiken. Wel is het zo dat als je bv. een Polar hebt, De Polar Flow app te gebruiken en als je over een Garmin beschikt je de Garmin Connect app gebruikt, maar dat is uiteraard ook logisch.
Het beste van allemaal is dat je de meest programma’s gewoon met elkaar kan koppelen. Bv. Strava met training Peaks of Zwift met training Peaks enz.
Alleen moet je er dan voor zorgen dat je toch wat overzicht blijft bewaren he. Anders heb je elke dag dubbel getraind. :D


Valerie
@cyclingcube