Werken aan een gezond lichaam door te fietsen.

23.04.2020FIETSEN

Fietsen is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest, terwijl je werkt aan je fysiek geniet je ook van de natuur en de omgeving.

Er zijn zoveel mogelijkheden om verschillende conditionele trainingsprikkels toe te voegen op de fiets. Als je je afvraagt welke spieren je allemaal traint op de fiets is dit natuurlijk niet te vergelijken met een complete workout in de fitness.

Maar ook op de fiets kunnen we aan krachttraining doen, hier werken we met verschillende wattages, hoe hoger de wattage hoe meer kracht je levert. Bv. Door een groter verzet te fietsen, of een brug of berg op te rijden gaat je wattage de hoogte in.

Voor sprint training op wattage gebruik ik meestal de “wattbike”, Valerie gaat dan weer sneller naar buiten opzoek naar de bergen.

Door te spelen met de verschillende wattages ga je meer werken op krachttraining, dit weliswaar voor je benen, hierdoor zal je in verloop van tijd sneller kunnen gaan fietsen.

Door basis duurtrainingen in te plannen kan je werken aan je algemeen conditie, je stippelt een lange leuke route uit die je afwerkt op een lage hartslag.

Ook kan je enkele interval sessies toevoegen aan je planning, hier kan je werken met enkele blokken waar je je hartslag naar boven jaagt of sprintjes.

Fartlek-training zijn ook altijd leuk op de mountainbike of koersfiets !!

Met al dat goede weer is het heel aangenaam en ideaal om een toertje te gaan doen met de fiets !!

Hup Hup, stop met nietsen, ga fietsen !! ;)

Tot snel !! 

Elke Vanhoof

@CyclingCube