Hoe pak ik een hele lange fietstocht aan?

23.04.2020FIETSEN

Mensen die mij (Valerie) kennen, weten dat ik af en toe wel eens een monsterritje van rond de 200km durf te doen. De reden hiervoor: ‘ik zit gewoon graag op mijn fiets.’ Kan je daar dan van genieten? Jazeker en de voldoening nadien is des te groter.

Je kan je nu afvragen wat is de meerwaarde van zo’n lange tocht.

Eerlijk, ik weet het ook niet maar ik heb nu eenmaal een passie voor de fiets. Anderzijds worden onze wedstrijden ook alsmaar langer, dus ik zie er ook het nadeel niet van in. Zeker als je er niet in overdrijft zal het je uiteindelijk ook wel sterker maken. Is het niet op fysiek vlak, dan wel op mentaal vlak.

Bij zo’n ritje is het vooral belangrijk om te genieten van de rit. Niet te veel bezig te zijn met ‘nu moet ik zo snel fietsen of zo hard trappen.’ Neen, gewoon ‘enjoy the ride.’ Laat je gedachten de vrije loop, kijk in het rond, geniet van de omgeving.

1 belangrijk gegeven: eten en drinken, zeker niet vergeten. Als je dan toch ergens wil aan denken dan moet je vooral daarmee bezig zijn. Een klop van de hamer zou natuurlijk ook wel jammer zijn.

Voor de rest: no worries.

Hoe bereid ik me nu voor op zo’n ritje?

Het natuurlijk niet zo dat ik opsta en zeg: ‘Vandaag ga ik eens 200km fietsen.’ Al zou dat bij mij misschien ook nog niet zo vreemd zijn. :D

Beginnen doe ik met het maken van een ritje. Het leuke aan een lange tocht is dat je op plaatsen kan komen waar je nog nooit geweest bent. Ik veronderstel dat als je thuis fietst, je altijd wel weet waar je bent. Als je wat verder fietst dan gewoonlijk (toevallig 200km) dan kan je nieuwe wegen gaan ontdekken.  Nog een voordeel hiervan is dat je tijdsbesef toch voor een stukje wegvalt. ‘Win Win situatie.’

Doe je het voor de eerste keer maak dan de route niet te lastig, de uitdaging is de 200km halen. Hoe meer je het gaat doen, hoe uitdagender je de route kan maken. Want het lichaam past zich natuurlijk aan.

Vervolgens maak ik toch ook altijd een kleine planning voor de dag zelf. Bv. Wat eet ik ’s avonds de dag voordien, Hoelaat ga ik opstaan, wat ga ik eten als ontbijt, hoeveel eten en drinken neem ik mee en rond welk uur zou ik ongeveer thuis kunnen zijn (al is dat wel relatief want je weet nooit wat je onderweg allemaal tegenkomt.) en is alles met mijn fiets oké (batterijen, gps, pionier, allemaal opgeladen…).

En dan ben je helemaal klaar om te gaan….

Tijdens de rit

Laat alles wat er tijdens de rit gebeurt gewoon op je afkomen. Geen zorgen maken is het belangrijkste. Een sanitaire stop, een wijziging in de route, stoppen om eten en drinken bij te tanken, bekend volk die je tegenkomt, … Het kan allemaal gebeuren.

Er komt uiteraard wel een moment dat je het even moeilijk krijgt, dan is het gewoon zaak om even door te bijten. Desnoods een tandje terug te schakelen en even nog meer te genieten van de omgeving. Je zal uiteindelijk ook dat wel overleven. Het is er gewoon deel van.

Blijf vooral aandacht geven aan ETEN EN DRINKEN.

En uiteindelijk kom je altijd wel thuis. :D De boodschap die Vanhoof mij altijd meegeeft: ‘BLIJVEN TRAPPEN’

Om de motivatie hoog te houden, kan je ook altijd een goed muziekje opzetten natuurlijk. Dat werkt altijd goed. Of ben je meer het rustige type dan kan je tegenwoordig ook heel wat podcasts beluisteren in die tijd dat je op de fiets zit.

Ik denk dat je er nu wel klaar voor bent, meer moet je niet echt weten. ‘Go with the flow.’

Valerie 

@CyclingCube